pazout.horolezci.cz

english

Skialpinismus

Jak mnoho záleží na jednom dni? Někdy třeba všechno, celý život.
K. Diemberger

Skialpování na náhorní plošině Raxalpe

Raxalpe - Steiermark

22. - 23. únor 2003
Aktéři: Jirka, Klárka
Přejít na:
Fotogalerie Komentáře
Raxalpe - SteiermarkPouhých 70km jihozápadně od Vídně se zdvíhá okraj mohutné náhorní plošiny Raxalpe o celkové rozloze 75km čtverečních. Celá náhorní plošina je lemována kolmými skalními stěnami, ze kterých si postupem času Vídeňští lezci udělali "cvičnou" oblast horského charakteru. Nejvyšší vrchol je Heukuppe a měří 2.007 m. Na jihovýchodním okraji Raxalpe najdeme do údolí silně vystupující stěnu Preinerwand, která se těší zájmu horolezců; sněhobílý vápenec, obrovská a hladká plotna, ohraničená načervenalými převisy, vysokohorský charakter okolí - zkrátka velkolepé lezení. V zimně také hojně navštěvována především skialpinisty, kteří zde vyráží na krátké jednodenní tůry.Raxaple

-sobota 22. únor 2003 – Po poledni vyrážíme z parkoviště v sedle Preiner Gscheid (1.070 m) k chatě Karl-Ludwig-Haus (1.804 m). Cesta stoupá v první třetině po sjezdovce směrem k chatě Waxriegelhaus (1.361 m) kterou míjí zleva.1. den - profil
Zbylé dvě třetiny již jdou hodně zprudka do kopce. Sněhu zde není moc a je silně přemrzlý. Ve strmém stoupaní se bez pomocí stoupacích hřebenů na lyžích nedá postupovat. Díky nim se nám podaří bez problému vystoupat do sedýlka pod chatou. Chatu míjíme a pokračujeme dále až na blízký vrchol Heukuppe (2.007 m). Odměnou jsou krásné pohledy na inverzi pod námi a na slunce nízko nad obzorem. Poté sjíždíme zpět směrem k chatě Karl-Ludwig-Haus.

Na chatě je pusto a prázdno. Značnou chvíli trvá něž se objeví nějaký personál. Máme vlastní jídlo a vaření tak se sháníme po vodě. Bohužel na chatě je o vodu nouze. Vařit ze starého zmrzlého sněhu se nám vůbec nechce. Vyptáme si proto vodu v kuchyni a děláme polévku. Na chatě je pořádná kosa. Později nám paní ukazuje místnost kde je příjemně vytopeno. Jsou tam také další tři hosté. Náš hlad není stále ukojen, tak koukáme do jídelního lístku. Nakonec si objednáváme něco na způsob Francouských brambor. Je toho pořádná porce (6,- euro), máme s ní co dělat. Pivko pak vyjde na 3 euro. Další litr vařící vody na čaj za 1,5 euro.

Chata již je pořádný dědeček, což je na mnoha místech zřetelně vidět. V loňském roce oslavila výročí 125 let.Lager

Platíme nocleh (pro členy OEAV za pěkných 3,65 euro) a chystáme se ke spánku. Ptáme se, zda je na pokoji teplo. Paní slibuje pokoj 15 minut před naším odchodem vyhřát. Naše obavy byly překonány. Na pokoji je zima jako svině. Bereme všechny deky a doufáme že se nám podaří se zahřát. Asi po pěti minutách na pokoj přicházejí ještě dva Rakušané. Mají spacáky tak jim dáváme jen dvě deky. Nechceme zde zmrznout. Ráno mi teploměr na hodinkách ukazoval 2 stupně! Moc dobře jsme se tedy nevyspali.

-neděle 23. únor 2003 – Snídáme z vlastních zásob, pouze kupujeme vodu na čaj. Kolem 10 hodiny vyrážíme za překrásného slunečného počasí opět k vrcholu Heukuppe. Zde sundáváme pásy z lyží a sjíždíme směrem k chatě Habsburg Haus (1.785 m) která je již z dálky pěkně vidět. Přibližně 400 výškových metů sjezdu a poté zase asi 200 metrů do kopce k chatě. Zde dáváme napůl pivko a gulášovou polévku, návdavkem dostáváme druhou porci zdarma. Na chatě je pusto, jsem zde jediní hosté. Včera tu prý bylo ale pořádně rušno. Jídelna na chatě je ze tří stran prosklená a tak se otvírají přímo od stolu krásné výhledy.2. den - profil

Zpět k chatě Karl-Ludwig-Haus se vracíme traverzovou cestou. Za ¾ hodiny jsme v sedlo pod chatou. Zapínáme napevno vázání, utahujeme boty a sjíždíme prudkým svahem do údolí.

Odkazy

Karl-Ludwig-Haus 1804 m
Wetter Panorama, Raxalpe Seehohe 1545 m
Rax-Seilbahn
Lawinenwarndienst Steiermark
File Data pro GPS

Plánování trasy - Route Planner
Názvy měst zadávejte bez diakritiky. Města průjezdu není nutné zadávat.
Odkud:
Kam:Reichenau an der Rax (A)
Průjezd přes (1):
Průjezd přes (2):

Minifotogalerie

Rax
Začátek strmého stoupání k chatě Karl-Ludwig Haus
Stoupání k chatě Karl-Ludwig Haus
Nedaleko chaty Karl-Ludwig Haus.
Chata Karl-Ludwig Haus (1.804 m)
Inverze nad vrcholky Alp
Pohled na vzdálenou chatu Habsburg Haus
Klárka stoupá na vrchol Heukuppe (2.007 m)
Na vrcholu Heukuppe (2.007 m)
Pohled na Rax Alpe z Heukuppe
V dáli je vidět chata Habsburg Haus
Pohled na vrchol Heukuppe
Cestou k chatě Habsburg Haus
Odpočinek na chatě Habsburg Haus (1.785 m)
Habsburg Haus (1.785 m)
Klára v traverzu z Habsburg Haus k Karl-Ludwig Haus
Traverz z Habsburg Haus k Karl-Ludwig Haus
Před chatou Karl-Ludwig Haus

Na začátek strany Na začátek stránky Na začátek strany

Nejčtenější články:

Upozornění: Váš prohlížeč nerespektuje platné standardy HTML a CSS přijatých konsorciem W3C.
Obsah těchto stránek je nicméně plně přístupný jakýmkoli prohlížečem, ovšem dokument není možno zobrazit tak jak bylo zamýšleno.
Doporučuji Vám instalaci jednoho z prohlížečů, který tyto standardy podporuje.