pazout.horolezci.cz

english

Horolezectví

Jak mnoho záleží na jednom dni? Někdy třeba všechno, celý život.
K. Diemberger

GrossGlockner - hřeben StudlGrat

Glockner-Gruppe - Rakousko

22. - 24. září 2000
Aktéři: Jirka, Clarion, Libor, Klára
Přejít na:
Fotogalerie Komentáře

-23. zaří 2000 - časně ráno po celonoční jízdě dorážíme na velké parkoviště u Neues Lucknerhaus (1918m). Abychom se dostali pod Grossglockner z jižní strany překonáváme masiv Glockner-gruppe průjezdem tunelu Felbtauerntunnel (placený průjezd ~140ATS). Příjezd na parkoviště od Kalsu je také zpoplatněn (nicméně jsem zde již podruhé a ještě jsem ani jednou neplatil, je to hlavně tím, že zde dojíždíme buď velmi brzo ráno nebo pozdě večer, kdy zde ještě nebo už mýtař není). Od parkoviště je již nádherně vidět vrchol Grossglockneru.

Máme celý den na výstup k chatě StudlHutte 2802 m. První třetina cesty k chatě Lucknerhutte (2241 m) vede nudně po asfaltové cestě s množstvím turistů. Od chaty již zástupy výletníků mizí a cesta se mění v pěšinku vedoucí loukami s posléze suťovým svahem k chatě.

Ubytováváme se na společné noclehárně (~50ATS pro členy OEAV), vaříme, připravujme výstroj na zítřejší výstup. Jdeme brzy spát. Únava po celonoční jízdě a představa zítřejšího brzkého ranního vstávání nás přemáhá.

-24. zaří 2000 - budíček máme kolem 4hod. Z chaty odchází víceméně ve stejném čase (~5 hod) několik skupinek, za stejným cílem, tím je jihozápadní hřeben Studlgrad na GrossGlockner.

Stručný popis cesty - hřeben Stüdlgrat (výstup jihozápadním hřebenem) Od chaty Stüdlhütte je převýšení 997m a čas výstupu cca 4 hod., místy pevné jistící body, obtížnost je II (místy III).

Od chaty Stüdlhütte na ledovec Teischnitzkees, západně pod hřebenem Luisengrat do rozsedliny Luisenscharte. Zde již začíná hřeben Stüdlgrat. Z tohoto místa je převýšení ještě 534m a čas výstupu cca 3 hodiny. Dále vede trasa vzhůru západní stěnou na hřeben a po hřebeni k vrcholu. Orientaci a jištění zde místy usnadňují drátěná lana a skoby.

Na hřebeni se již spousta lidi, které zde nalákalo překrásné počasí. Bezohlednost některých horských vůdců s klienty je šokující, někdy máme strach, že nás shodí z hřebene.

Z vrcholu GrossGlockneru sestupujeme normálkou přes rozsedlinu Glockneru, KleingGlockner dále ledovcovým svahem Glocknerleitl k chatě Erz.-Johann-Htt. (3454 m). Od chaty vede zajištěná cesta po hřebeni Adlersruhe, který spadá na ledovec Kodnitz-Kees. Jištění ocelovými lany na hřebeni velmi oceňujeme, neboť je celý zledovatělý. Cesta po ledovci je v parnu které vytvořilo polední slunce velmi úmorná. Míříme pro zbytek věcí na chatu Studlhutte a ještě dnes sestupujeme na parkoviště k autu. Zde vaříme a se soumrakem opouštíme střechu Rakouska. Ráno jsme doma a tak akorát stíháme začátek pracovní doby.

První výstup na Glockner byl podniknut 28.července 1800 a zúčastnili se ho bratři Klotzové z Heiligenblutu společně se dvěma tesaři a farářem Horaschem z Döllachu.

První výstup na Glockner ze strany Kalsu byl proveden v roce 1855.

Odkazy

Grossglockner 3D flythrough
Video z vrtulníku při obletu vrcholu Glockneru ve formátu (MPEG, 2.5 MB). Vrtulník oblétá vrchol od jihovýchodu přes jižní a západní stranu až k severozápadu. www.pruvodce.info
Video z vrtulníku při obletu vrcholu Glockneru ve formátu (Quicktime, 4.5 MB). Vrtulník oblétá vrchol od jihovýchodu přes jižní a západní stranu až k severozápadu. www.pruvodce.info
Animovaná ukázka výstupové trasy jihozápadním hřebenem Stüdlgrat. www.climber.cz
Live kamera na Großglockner z Großglocknerstrasse
LiveCam - www.glocknerblick.com
Kals am Großglockner Nationalparkregion Hohe Tauern

Plánování trasy - Route Planner
Názvy měst zadávejte bez diakritiky. Města průjezdu není nutné zadávat.
Odkud:
Kam:Kals am Großglockner (A)
Průjezd přes (1):
Průjezd přes (2):

Minifotogalerie

GrossGlockner 3798 m
V rosedlině Luisenscharte pod nástupem na hřeben Studlgrat
Na hřebenu Studlgrat
Na hřebenu Studlgrat, již je videť vrcholový kříž.
Vrcholová fotografie. Zleva Clarion, Libor († 2001), Klárka
Sestup z vrcholu k rozsedlině Glockneru. Napravo je vidět chata Erz.-Johann-Htt.
Rozsedlina Glockneru, nalevo spadá do Palavičiniho žlebu
Chata Studlhutte 2802 m
GrossGlockner od jihu. Hřeben spadající z vrcholu nalevo je hřeben Studlgrat.

Na začátek strany Na začátek stránky Na začátek strany

Nejčtenější články:

Upozornění: Váš prohlížeč nerespektuje platné standardy HTML a CSS přijatých konsorciem W3C.
Obsah těchto stránek je nicméně plně přístupný jakýmkoli prohlížečem, ovšem dokument není možno zobrazit tak jak bylo zamýšleno.
Doporučuji Vám instalaci jednoho z prohlížečů, který tyto standardy podporuje.