pazout.horolezci.cz

english

Horolezectví

Vystupujte na vrcholy jak chcete, ale pamatujte si, že odvaha, síla a kuráž nejsou nic platné bez moudrosti. Pamatujte, že lhostejnost jediného okamžiku může zničit štěstí celého života
Petr Taugwalder

Preinerwand, Höllental - lezecká oblast

26. - 27. červenec 2003
Aktéři: Jirka, Klárka
Přejít na:
Fotogalerie Komentáře
PreinerwandRax - Seilbahn TalstationPouhých 70km jihozápadně od Vídně se zdvíhá okraj mohutné náhorní plošiny Raxalpe o celkové rozloze 75km čtverečních. Celá náhorní plošina je lemována kolmými skalními stěnami, ze kterých si postupem času Vídeňští lezci udělali "cvičnou" oblast horského charakteru. Nejvyšší vrchol je Heukuppe a měří 2.007 m. Na jihovýchodním okraji Raxalpe najdeme do údolí silně vystupující stěnu Preinerwand, která se těší zájmu horolezců; sněhobílý vápenec, obrovská a hladká plotna, ohraničená načervenalými převisy, vysokohorský charakter okolí - zkrátka velkolepé lezení.

Na náhorní plošinu se lze pohodlně dostat lanovkou, po turistické značce, či některou ze zajištěných cest tzv. Klettersteige. Počítejte s převýšením přibližně 1000 a časem okolo 5 hodin.

Horolezecký průvodce Hollental - Rax und Schneeberg obsahuje okolo 800 cest obtížnosti 2 až 10-. Zakoupit ho lze za 22 euro na chatě Weichtal Haus, která je přibližně 2 km proti proudu řeky z campu v Kaiserbrunn. Před chatou je velké travnaté parkoviště, kde lze případně přespat pod širákem, stan zde ovšem nelze stavět. Vodu lze nabrat bez problému na chatě z kohoutku na stěně. Skvělé koupaní je pak v řece pod parkovištěm.

Jediné povolené kempování je v Kaiserbrunn. Camp je bez poplatku a se sociálním zařízením.

Údolí Höllental

Krásné vápencové údolí Höllental leží mezi hřebeny Raxalpe a Schneebergu asi 15km na SZ od Semmeringu. Nástup do sektorů v údolí je po značeném chodníku a začíná u protilavinového tunelu.

Údolím Höllental protéká řeka Schwarza, která je zdrojem pitné vody pro Wien. Z tohoto důvodu je v celém údolí zákaz stanování. Vyjímkou je právě Kaiserbrunn, kde je zdarma tábořiště na parkovišti u silnice i s teplou vodou a WC.

Cesty jsou zde ohodnoceny kromě obtížnosti také pomocí "1-3 P" a "1-3 * + velká hvězdička". Čím více péček, tím lépe zajištěná cesta a čím více hvězdiček,tím je cesta krásnější, velká hvězdička je pak super.Cesta značená jako : P * je málo jištěná a "škaredá" , cesta PPP *** ( * ) pak je pravý opak.
Další značky: nevyplněný praporek - klasická cesta, vyčerněné P - rezavé skoby a vyčerněný praporek - hákovačka.

Příjezdová mapa
Schéma lezeckých oblastí

-Cestu do Rax Alpen volíme jako náhradní variantu za Vysoké Tatry, kde je oproti předpovědi počasí pro Rax Alpen prognóza protichůdná. Vyrážíme z Kunčiček až v sobotu ráno. V Mikulově na hranicích jsme kolem 7 hodin ráno, naštěstí zde není žádná fronta a tak takřka plynule pokračujeme přes Vídeň a dále po dálnici směrem na Graz. Asi po 60 km je odbočka na Semmering a déle je potřeba sledovat směr na Gloggnitz. Z Gloggnitzu držíme směr Reichenau an der Rax (Höllental). Dále cesta vede hlubokým údolím proti proudu řeky Schwarz. My ale nepokračujeme údolím, nýbrž zastavujeme v jeho ústí u spodní stanice lanovky. Za 7,9 euro (po slevě na průkaz OEAV) nás lanovka vynese z 521 m do výšky 1547 m za přibližně 10 minut. Psa můžete vzít bez problému s sebou, dokonce jsou pro vašeho miláčka nachystány erární náhubky.

Od horní stanice lanovky Raxseilbahn jdeme k chatě Otto-haus (1644 m) cca 15 minut a dále po značené cestě "Seeweg" k chatě Seehütte cca 1hod. Před chatou odbočujeme doleva k vrcholu Preinerwand. Kde hledáme slanění do stěny. Po delším hledání slaňák nacházíme (nachází se před posledním vrcholovým výšvihem) ale není to slanění do obří plotny Preinerwandplatte, kterou jsme hledali, pravděpodobně se nachází jestě dale a níže od vrcholu. Slaňujeme 3 délky, níže již je terén pro lezení nevhodný - tráva, hlína, volné kameny. Cesta č. 12 sektor 49 „Bring me Edelweis 6+ (6- obl.)“ je to pěkná, ale lezení v krásné plotně jsme si představovali jinak. Snad to příště již trefíme lépe.

Doba již pokročila, tak se rozhodujeme pro návrat k Otto haus tentokráte ale hřebenovou cestou vedoucí po okraji náhorní plošiny. Okukujeme lezecké cesty u chaty, ale nenacházíme nejvýše 2 stupeň obtížnosti. Nemáme zpáteční jízdenku a poslední lanovku (jede 18 hodin) již stejně ani nestíháme, tak scházíme po červené značce do údolí k autu. Je to pořádná masáž pro naše nohy a klouby. Převýšení okolo 1000 m vedoucí strmě dolů.

Od Kamila máme echo je snad kamp v Kaiserbrunn zrušený, tak to jedem prozkoumat. Zjišťujeme že to naštěstí není pravda. Jedeme ale ještě k chatě Weichtal Haus, kde si kupujeme průvodce a dáváme pivko. Máme totiž jen nějaké popisy stažené z internetu a ukázalo se to zrovna jako ne moc použitelné. I když průvodce má také své mouchy, je celý v němčině a některé věci jsou velmi špatně čitelné díky ručnímu zpracování.

Kemp v Kaiserbrunn byl řádně našlapaný tak se nám tam již moc nechce vracet. Klárka se ptá chataře zda je možno přespat na parkovišti. Říká že mu to nevadí, nedoporučuje ovšem stavět stan, což jsem stejně v plánu stejně neměli. Zítra chceme jít lozit do údolí Höllental a odtud již nemusíme nikam přejíždět, takže zůstáváme. Kromě nás je tu ještě několik málo lidí.

-Ráno vybíráme cestu č. 45 v sektoru č 32F „Weg der Frei = Heit + Stadler Krottlinger Risse 6+ (6 obl.)“ v západní stěně údolí Höllental, která nás ale řádně potrápí a tak se dostáváme jen dvě délky na údolí. Druhá délka vedoucí sokolíkovým koutem (6-, 6, 6+) nám dala náležitě zabrat a přelezli jsme ji jen díky Kláře, která se zkousla a nakonec ji vyběhla. Ze včerejšího pochodového cvičení jsme řádně jetí a navíc se začíná slunce velmi nepříjemně a silně opírat do stěny. Klárka ještě zkouší začátek třetí délky, ale nejeví žádné nadšení z dlouhého traverzu ke kterému se navíc nemůže dostat.

Balíme to tedy, slaňujeme a těšíme se na pivko, stín a koupání v řece.

Odkazy

Rax - Seilbahn Talstation
Klettersteige
Bergsteigen
Weichtal Haus

Plánování trasy - Route Planner
Názvy měst zadávejte bez diakritiky. Města průjezdu není nutné zadávat.
Odkud:
Kam:Reichenau an der Rax (A)
Průjezd přes (1):
Průjezd přes (2):

Minifotogalerie

Rax Alpen, Preinerwand, Höllental
Chata Ottohaus
Nedaleko vrcholu Preinerwand (1783 m)
Lezení v stěně Preinerwand
Klárka v stěně Preinerwand
Vrchol Preinerwand (1783 m)
Schody vedoucí do údolí Höllental
Východní stěny v údolí Höllental
Höllental, rok 1999
Kemp Kaiserbrunn /foto © Kalim/
Řeka Schwarza /foto © Kalim/
Klárka
Opičák Sang uviděl lano ...
... a neodolal, voda byla řádně ledová

Na začátek strany Na začátek stránky Na začátek strany

Nejčtenější články:

Upozornění: Váš prohlížeč nerespektuje platné standardy HTML a CSS přijatých konsorciem W3C.
Obsah těchto stránek je nicméně plně přístupný jakýmkoli prohlížečem, ovšem dokument není možno zobrazit tak jak bylo zamýšleno.
Doporučuji Vám instalaci jednoho z prohlížečů, který tyto standardy podporuje.