pazout.horolezci.cz

english

Skialpinismus

Lidé vystupují na vrcholy proto, že jsou
George Leigh Mallory

Skialpování v okolí Popradského plesa

Vysoké Tatry

8. - 10. březen 2002
Aktéři: Aleš, Eva, Jirka, Klárka, Kolombo, Lukáš, Michal, Pažout, Radek, Rákos
Přejít na:
Fotogalerie Komentáře
-pátek 8.3.2002 – Od původního plánu jet do Tater tradičně vlakem jsem upustili poté co jsme zjistili cenu. Ostrava – Štrba a zpět za 455 Kč + Štrba – Štrbské pleso a zpět za 48 Sk.
Nakonec nás jede deset dvěma auty. Kolem 22hod dojíždíme masňácky auty až k chatě.

-sobota 9.3.2002 – Na dnes jsme naplanovali velkou tůru: Popradské pleso – dolina Žabích ples - sedlo Váha – Česká dolina – Půstá lávka – Kačaci dolina – Východní Železná brána – Zlomisková dolina – Popradské pleso.
Z chaty vyrážíme kolem půl 8 hodiny ranní. Ze začátku mírně stoupáme Mengusovskou dolinou. Pod Žabími plesy nasazujeme na lyže stoupací hřebeny. Sníh je hodně firnovatý a bez nich je postup takřka nemožný a hrozí nebezpečí uklouznutí. Skalní práh kolem vodopádu prostupujeme s lyžemi na zádech a s mačkama na nohou. Po překonání je možné opět nasadit lyže. Míjíme opravenou, ale ještě zavřenou chatu Pod Rysy. Za silného větru a víření sněhu stoupáme zavěrečným úsekem do sedla Váhy. Prudký vítr vytváří krásné sněhové závoje, pod sedlem Váhy přímo střechu z lesknoucích se krystalů sněhu. Z Váhy sjíždíme mírně lavinézním svahem do České doliny. Odtud traverzujeme pod Galerií Ganku směrem k ústí Pusté lávky. Pod ní sundáváme lyže a dáváme je na batoh. Na mačkách stoupáme Pustou lávkou. Mezičas ukazuje 3,5hod. Na chvíli dáváme voraz a doplňujeme energii před dlouhým a těžkým sjezdem do Kačací doliny. Po sjezdu váháme, kudy že stoupat do Železné brány. Potřebné detaily terénu v mapě, byť měřítko 1:25000, stěží nalézáme. Nakonec volíme průstup pravou částí posledního sněhového žlabu vedle zamrzlého vodopádu. Zde stoupáme opět na mačkách s lyžemi na zádech a s cepíny v ruce. Po překonání tohoto výšvihu již vidíme, že jsme správně. Někteří na mačkách, někteří na lyžích s hřebeny stoupáme k ústí Východní Železné brány. Závěrečných 100 výškových metrů stoupáme již všichni na mačkách. V bráně to pořádně profukuje, proto zde trávíme jen nezbytně nutnou dobu na přezujtí se do lyží a s „orgastickými“ pocity sjíždíme lyžaři neposkvrněnou Zlomiskovou dolinou k Popradskému plesu. Pod Zmrzlým plesem se ještě vyvalujeme na kameny, kde se necháme lechtat slunečními paprsky a kocháme se pohledy na okolní štíty.

Čas tůry: 8 hod
Nastoupáno: 2150 m
Délka: cca 12 km

-neděle 10.3.2002 – S Klárkou vyrážíme do Koprové doliny, kde jsme bivakovali před čtrnácti dny a něco zde zapomněli. Ostatní jdou lyžovat do Zlomiskové doliny.
Naše cesta vede po modré turistické značce Mengusovskou dolinou do Hincové doliny. Pod prvním výšvihem nasazujeme hřebeny na lyže. Sníh je zde totiž značně firnovatý. Od Hincových ples stoupáme do Nižného Koprovského sedla (letní cesta vede přes Vyšné Koprovské sedlo). Posledních asi sto výškových metrů již nelze stoupat na lyžích díky zledovatělému a rozbitému svahu. Jdeme tedy na mačkách.
Pod Hincovou dolinou vypadá obloha značně potemněle a začínáme pochybovat o postupu, ale pod sedlem a v sedle je obloha zase modrá s malou oblačností. Rozhodujeme se tedy pokračovat v cestě.
V sedle nás nutí prudký vítr vanoucí z Hlinské doliny, jít přikrčenou chůzí. Mezičas v sedle 1,45 minut. Sníh je zde vyfoukaný a tak musíme sejít pár metrů pod sedlo, kde můžeme nasadit lyže. Sjezd ze sedla a dolinou je pak parádní díky firnovému hladce vyfoukanému sněhu.
Zhruba po 45 minutách jsme v Koprové dolině u bivaku (turistické odpočívadlo), kde marně hledáme naše zapomenuté věci.
Začíná lehce poletovat sníh a zatahovat se obloha, a tak rychle mastíme zpět. Uprostřed Hlinské doliny začíná zuřit sněhová bouře. Viditelnost je místy jen několik desítek metrů. Závěrečný strmý úsek do Koprovského sedla stoupáme na mačkách. Na chvíli se pod sedlem schováváme v závětří převeje. Horní část ze sedla raději za těchto podmínek scházíme s lyžemi na zádech. Počasí se občas na chvíli uklidní, čímž se zlepší viditelnost. V té chvíli určujeme směr našeho pohybu. Nad Hincovými plesy nasazujeme lyže a sjíždíme kvalitním terénem dolů Mengusovskou dolinou k chatě na Popradském plese.

Čas tůry: 6,5 hod
Nastoupáno: 1975 m

Nocleh v podkroví přijde na 120Sk, k tomu je nutné připočíst ještě 12Sk za kúpelný poplatek a 5Sk/den za lázeňský poplatek. Místní kuchyně a správně chlazený Staropramen je výborný!
Na chatě lze platit elektronickou platební kartou.
K chatě se dá po telefonické domluvě dojet s autem. Nutné je použití sněhových řetazů. Cena za parkovaní je 180Sk/den.

TrasaPřevýšení

Radek pod chatou pod Rysmi, v pozadí Volovka
Chata pod Rysmi (2250m), vitr zde vytváří chvílemi bílou tmu
Lukáš v sedle Váha (2339m), pěkně zde vyfukuje
Radek se pod sedlem Váha připravuje ke sjezdu do České doliny, v pozadí je vidět Pustá lávka, kde vede další část naší cesty
Sjezd ze sedla Váha do České doliny
Vyhříváme se ve Zlomiskové dolině, v pozadí Patria

Na začátek strany Na začátek stránky Na začátek strany

Nejčtenější články:

Upozornění: Váš prohlížeč nerespektuje platné standardy HTML a CSS přijatých konsorciem W3C.
Obsah těchto stránek je nicméně plně přístupný jakýmkoli prohlížečem, ovšem dokument není možno zobrazit tak jak bylo zamýšleno.
Doporučuji Vám instalaci jednoho z prohlížečů, který tyto standardy podporuje.