pazout.horolezci.cz

Aktéři: Jana, Jirka, Kamil, Klárka, Robin, Vladimír
Přejít na:
Fotogalerie Komentáře

# Již tak dlouho plánovanou návštěvu Vysokých Tater nelze odkládat a tak i přes velmi nepříznivou předpověď počasí jedeme na Zámkovského chatu. Robin má už delší dobu naplánován nějaký extrémní sjezd.

Kolem půl deváté se potkávají naše dvě osádky ve Starém Smokovci. O půl jedenácté jsme na chatě, kde už nejsme očekaváni a tak nám chvíli trvá než vzbudíme rozespalého chataře v prázdné chatě. Náš vzkaz, že se zpozdíme mu nebyl bohužel vyřízen. Vidina pivka či čajíku před spaním se rozplynula, chatař nám sdělil čísla pokojů, popřál dobrou noc a šel spát.

-Žádné velké plány neděláme, důvěra v počasí moc není. Ráno jsme příjemně překvapeni. Pro samotný dnešní cíl se ale rozhodujeme stejně až u hangu pod Téryho chatou. Váháme mezi hlavním Robinovým plánem na slyžování Stredohrotu, nebo Téryho kuloáru. Nakonec míříme doleva k výraznému žlabu spadajícím ze sedla pod Stredohrotem. Sníh je tvrdý, firnovatý a proto jdeme již od potoka na mačkách. Ústí žlebu je přerušeno velkým odtrhem, který se nedá překonat, naštěstí ho lze oblézt vpravo zářezem po travách a skále.

Pažout, foto: © KalimStrmá cesta vzhůru žlebem ubíhá rychle díky zmrzlému povrchu. Ze sedla se vydáváme doprava ke skalnímu hřebenu který musíme přelézt na druhou stranu. K vrcholu ještě překonáváme několik sněhových polí, a skalní hřebínky.

Vrchol, pod sebou máme Velkou i Malou Studenou dolinu jako na dlani, ZbojnickáTéryho chata jsou pak jako dvě malé třešničky na dortu. V dolinách je na tuto dobu ještě velké množství sněhu.

Na vrchol si lyže donesl jen Robin, já a Vladimír jsme si je nechali nad druhým skalním žebrem, Kamil již dole u odtrhu v ústí žlebu.

Robin nasazuje lyže takřka přímo na vrcholu a odvážně se pouští do prvních oblouků v horním strmém a úzkém žlebu. V polovině přejíždí přes žebro doprava na stranu Velké Studené doliny a takto se mu podaří dostat se s lyžemi až k poslednímu žebírku před sedlem. My se vracíme stejnou cestou k lyžím. U žebra nad sedlem lyže již také nazouváme.

Nejvíce si užíváme asi horní partie, kde je žleb ještě docela široký a expozice se nezdá tak velká, protože se sjezdová linie lomí doprava a není tedy vidět za roh. V oblasti tohoto zlomu se žleb zúží, hlavně díky hlubokému korytu vymletému lavinou. Sklon, expozice i tvrdost sněhu se zvyšuje. V těchto místech to už stoprocentně přestává být sranda.

Konečně jsme všichni bezpečně na skalním ostrůvku nad odtrhem v ústí žlebu. Sjezd to byl tedy pořádný! Večer to musíme zapít na chatě borovičkou…. Nakonec byl i další dobrý důvod. Na MS ve Vídní porážíme Slovensko 5:1. Za každý gól jeden panák borovičky ;-). Chatař nám ráno říkal, že chtěl u zápasu rozbít televizi.

Kalim, Vladimír a Pažout, foto: © Kalim-Je to neuvěřitelné, ale nedělní ráno je opět pěkné. Předpověď počasí byla tentokráte hodně vedle. S Vladimírem se vydáváme od Téryho chaty do pravého žlabu spadajícího z Pyšného štítu. Dnes je povrch daleko tvrdší než včera, do sněhu se zapichují jen přední hroty maček. Asi v polovině výstupu končíme a nasazujeme lyže. Sjezd ke skalám, prokličkovat úzkým pásem a vyjet na ledovou pláň v kotli byl hodně silný zážitek. Zmrzlý svah pod lyžemi vydával nepříjemné zvuky. Naštěstí nás lyže, tedy hlavně hrany nezradily. Sjezd k chatě a hang pod chatou je pak velmi příjemný.

Vladimír vše nafilmoval, a tak určitě na letošním skialpinistickém seminářiKrkonoších něco promítne.

Další fotografie časem doplním, až dofotím film ...

Prostredný hrot JV stěna 2440 m - sjezd

Prostredný hrot - trasa sjezdu
Foto: © http://www.ivafilova.host.sk/
071 – Převýšení z Hrebienka 1156 m, od Zámkovského chaty 965 m, od Téryho chaty 615 m. Z vrcholu krátkým žlebem na hřeben, který směřuje do sedla před Prostrčeným. Hřebenem přecházíme držíc se levé strany a před sedlem před Prostředným přímo dolů sněhovým polem v dolní části přes zúžení do Malé Studené doliny.

Slyžované: 8.4.1983 R. A. Gálfy, I. Urbanovi ml., 22.3.1986 P. Baláž, M Blahout, 7.5.2005 Robin Baum

Těžká 40°-45°, místy 53°, exponovaná, stupeň obtížnosti V

Zdroj: Extrémne lyžování, díl I., Bohuslav Štofan

PROSTREDNÝ HROT (2441 m. n. m.)

Nejvyšší vrchol Prostredného hřebene, oddělujícího od sebe VelkouMalou Studenou dolinu. Poprvé se v listinách zmiňuje jako hraniční vrch Matějovských lesů už v roce 1412. Název však vznikl a zakotvil pro svoji klíčovou polohu. První ho použil pruský cestovatel Albert Sydow v roku 1830 v německé podobě Mitte Grat. První výstup uskutečnil E. Térya P. Schwarz s J. Stillom a vůdcem S. Horvayom 11. 8. 1876. Na Prostrednom hrote zahynul jeden z nejznámějších horských vůdců Johann Franz st. V roku 1939 jako 76-ročný. Tento vrchol je magnetem pro horolezce, zejména jeho velmi rozlámaná V stěna, kterou vede mnoho horolezeckých cest. V roku 1987 spadla v této stěně kamenná lavina, po které zanikla věž stojící v trase diretissimy na Prostrčený hrot. Navzdory tomu, že lavina zničila chodník vedoucí na Téryho chatu, ze šedesáti lidí, kteří se v tomto čase na něm nacházeli, zranila lavina jen jednoho turistu na kolene.

Zdroj: www.vysoke-tatry.info

Odkazy

Mountain Ski (CZ)
Vysoké Tatry info - Encyklopédia regiónu Vysoké Tatry
Zámkovského chata
Malá Studená dolina - mapa
Ivana Fialová - First female ski down Pallavicini

Plánování trasy - Route Planner
Názvy měst zadávejte bez diakritiky. Města průjezdu není nutné zadávat.
Odkud:

Mačky nazouváme již dole
Nástup
Filmárský žleb
Oblézání odtrhu v ústí žlebu
Žleb
Ostrůvek v ústí žlebu
Robin ve výstupu
Vladimír ve výstupu
Kamil ve výstupu
Přibližně v polovině žlebu
Vladimír a Robin při výstupu
Vladimír přelézá první žebro
Kamil v pozadí se Slavkovským štítem
Prostredný hrot - vrcholovka
Téryho chata z vrcholu Prostredného hrotu
Vladimír a Kamil sestupují z vrcholu
Robin ve sjezdu, pod vrcholem
Robin ve sjezdu
Lomnický štít - západní stěna
Robin nad sedlem
Malá Studená dolina
Prostredný hrot, vyznačený sjezd a výstup

Na začátek strany Na začátek stránky Na začátek strany

Nejčtenější články:

Upozornění: Váš prohlížeč nerespektuje platné standardy HTML a CSS přijatých konsorciem W3C.
Obsah těchto stránek je nicméně plně přístupný jakýmkoli prohlížečem, ovšem dokument není možno zobrazit tak jak bylo zamýšleno.
Doporučuji Vám instalaci jednoho z prohlížečů, který tyto standardy podporuje.